Hondengedragsforum: bijten in de riem - Hondengedragsforum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Deze topic is gesloten

bijten in de riem

#1 Gebruiker is offline   duka 

• Gebruiker
  • PipPip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 31-December 04

Gepost 03 January 2005 - 05:53 PM

Hoi,

Hoe kan ik Duka afleren in de riem te bijten? Ik wordt er ondertussen knettergek van.
Als we beginnen te wandelen gaat alles keurig en loopt hij goed naast me of voor me zonder te trekken (behalve als er iemand aan komt) maar na een minuutje of 5 wordt de riem een speeltje en heb ik Duka achter me trekkend met de riem in z'n bek. En is echt een trekspelletje voor hem en als ik heb probeer uit z'n bek te halen, gaat ie helemaal door het lint.

Suggesties iemand??

Grtz,
Suzanne

#2 Gebruiker is offline   ziggy 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 15-March 04

Gepost 03 January 2005 - 06:01 PM

Zodra hij in de riem bijt/hangt  ;D moet je stil blijven staan en geen aandacht aan hem schenken, zodra hij de riem weer loslaat loop je door enz enz.....en: VOLHOUDEN!!! Het heeft bij Aramis geholpen.

#3 Gebruiker is offline   Nitus 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 17-May 04

Gepost 03 January 2005 - 07:05 PM

Het idee van Ziggy is een hele goeie, een ander idee is om de riem meteen los te laten (dit kun je natuurlijk niet overal doen), en gewoon door te lopen. Dan is de lol van het trekspelletje eraf ;D. Dit werkte bij Abby perfect, en ze kwam dan meteen achter me aan (zonder de riem in haar bek, die sleepte dan achter haar aan), ik pakte dan het uiteinde van de riem en beloonde haar daarna als ze netjes mee bleef lopen.

#4 Gebruiker is offline   faya 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip
  • Lid geworden: 20-December 04

Gepost 03 January 2005 - 09:20 PM

ik neem meestal een flos mee en geef die dan aan haar  als faya een keer in de riem bijt:-/

#5 Gebruiker is offline   duka 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 05 January 2005 - 06:36 PM

Zodra hij in de riem bijt/hangt  ;D moet je stil blijven staan en geen aandacht aan hem schenken, zodra hij de riem weer loslaat loop je door enz enz.....en: VOLHOUDEN!!! Het heeft bij Aramis geholpen.

tjeez, das nog niet zo makkelijk. Zodra ik stil sta (en dat kan wel even duren hoor, gemiddeld 10 minuten  :-/) en hij laat eindelijk eens los, zodra ik ook maar 1 stap zet, zit die riem weer in z'n bekkie. Rondjes duren errrugggg lang momenteel  :(.
Zolang ik die riem vast houdt, blijft hij weerstand voelen en blijft het een spelletje.
Ziggy, hoelang heb je het vol moeten houden met Aramis?

Het idee van Ziggy is een hele goeie, een ander idee is om de riem meteen los te laten (dit kun je natuurlijk niet overal doen), en gewoon door te lopen. Dan is de lol van het trekspelletje eraf

Die optie heb ik 1 keer geprobeerd, was gisterenochtend vroeg om 6.30 uur toen het nog niet zo druk op straat was en op een sowieso rustige plek met een groot grasveld. Geen succes, hij zag z'n kans schoon en rende er vandoor met de riem in z'n bekkie. Helaas wel de andere kant op, richting straat   :o :o.

Gedachte kwam bij me op om de hele riem in citroensap te dopen en dan eens kijken hoe hij het vind, maar dat is denk ik een beetje te gemeen.

Maar, we gaan stug volhouden ...

Grtz,
Suzanne

#6 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 29-June 03

Gepost 05 January 2005 - 06:56 PM

In de riem bijten is onlading van spanning. Zorg er dus voor dat hij op een andere manier spanning kan ontladen door hem bijvoorbeeld iets anders in de bek te geven. Leer hem loslaten (door te ruilen: riem voor voertje).

#7 Gebruiker is offline   Binno 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 03-September 04

Gepost 05 January 2005 - 07:01 PM

Gedachte kwam bij me op om de hele riem in citroensap te dopen en dan eens kijken hoe hij het vind, maar dat is denk ik een beetje te gemeen.

Ik vind het niet zo'n gek idee. Wij hebben ooit de riem met bitterspray behandeld omdat één van onze honden er steeds op beet.
De tip om hem af te leiden met iets anders wat hij leuk vindt, terwijl je blijft doorlopen, vind ik ook zeker het proberen waard.
Of, in plaats van de riem uit zijn bek te halen, probeer eens of hij hem zelf wil loslaten met behulp van een koekje of stukje kaas dat je voor zijn neus houd terwijl je het bevel LOS geeft. Zodra hij de leiband loslaat, onmiddellijk belonen. Ook als hij flink meeloopt zonder in de leiband te happen, belonen. Dat hoeft dan niet altijd met koekjes, mag ook met de stem.
Veel succes (en geduld)! ;)

#8 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip

Gepost 05 January 2005 - 07:04 PM

Ik ben daar niet zo'n voorstander van en zal uitleggen waarom. Zij moet haar spanning kwijt en doet dat door in de riem te bijten. Mijn teefje doet dat ook altijd als we naar buiten gaan. 'spannend'. Als je haar geen alternatief voor de riem geeft, zoekt ze wel iets anders bijvoorbeeld tegen jou opspringen. Je kunt ongewenst gedrag wel corrigeren, maar beloon dan ook gewenst gedrag en zorg er dus voor dat je hond 'iets' heeft. Een bal, stok of flostouw is dan beter.

#9 Gebruiker is offline   ziggy 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 15-March 04

Gepost 05 January 2005 - 08:08 PM

Ziggy, hoelang heb je het vol moeten houden met Aramis?

lang hoor, het is al weer een poosje geleden maar ik denk toch wel een maand.

In de riem bijten is onlading van spanning. en Zij moet haar spanning kwijt en doet dat door in de riem te bijten.

Als wij buiten lopen en Aramis loopt aan de riem en hij komt een hond tegen waar hij eigenlijk naar uit wil vallen (lees blaffen) en dit toch niet doet of hij (in mijn ogen) van een hond onder de indruk is bijt hij ook in de riem, wordt een beetje wild. Ik straf hem hier niet voor omdat ik al trots ben dat hij niet uitvalt en zie dit bijten inderdaad ook als een soort ontlading. Dit mag hij echter maar even doen en dan lopen we lekker verder.

#10 Gebruiker is offline   Binno 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 03-September 04

Gepost 05 January 2005 - 08:17 PM

Mijn teefje doet dat ook altijd als we naar buiten gaan. 'spannend'. Als je haar geen alternatief voor de riem geeft, zoekt ze wel iets anders bijvoorbeeld tegen jou opspringen.

Toch even een opmerking...hoop dat je het niet erg vind? ;)
Als een hond eenmaal heeft geleerd dat hij netjes moet meelopen als pup of jonge hond, dan vind ik dat er daarna helemaal niet meer in de leiband mag gehapt of gesprongen worden tijdens de wandeling, ook niet omdat ze het 'spannend' vinden... en dan hoef ik hen ook niet steeds meer "iets leuks" aan te bieden omdat ze toch maar niet zouden opspringen of happen. :-/ Je zal maar met drie of vier volwassen honden tegelijk gaan wandelen die het "spannend" vinden, dan kom je dus geen meter verder. ::)

Verder ben ik het wel met je eens hoor.;D Daarom stonden mijn andere tips er trouwens ook bij, dus ook het belonen voor het goede gedrag.... ;)

#11 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip

Gepost 05 January 2005 - 08:26 PM

Mijn hond doet het ook alleen maar het stukje van de deur naar de auto. Daarna is het over. En ze luistert ook naar 'los', maar ze doet het wel. En dat komt omdat ze weet dat we naar het bos gaan. Ze kan gewoon even haar stress niet kwijt. Heel normaal gedrag volgens mij :D

#12 Gebruiker is offline   duka 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 06 January 2005 - 10:19 AM

Hoi, dank allemaal voor de tips.

Momenteel zijn we druk bezig om het commado "los" aan te leren. Gaat nog niet helemaal perfect.
Ik heb het geprobeerd buiten, maar helaas is het snoepje (nog) niet te ruilen tegen de riem (tis een harde onderhandelaar hoor  ;D). Zelfs niet als ik het snoepje op z'n neusje leg.

Vanochtend geprobeerd met een bal. Gaat op zich wel goed, echter laat hij dat ding los zodra hij iets ziet/ruikt/hoort en stuitert dus alle kanten op dus ik denk dat ik hiervoor iets anders ga verzinnen. Maar het lukte wel aardig.

op 05.01.2005 om 20:04:45, Monique schreef:Mijn teefje doet dat ook altijd als we naar buiten gaan. 'spannend'. Als je haar geen alternatief voor de riem geeft, zoekt ze wel iets anders bijvoorbeeld tegen jou opspringen.  

Euhh, ja dat klopt. Mijn broekspijp is een passend alternatief (vind hij).

Als ik een snoepje in mijn handen heb, dan loopt hij keurig naast me, mij constant in de gaten houdend. We leggen steeds iets langere afstanden af om dat snoepje te verdienen, dus dat gaat wel goed.

grtz,
Suzanne

#13 Gebruiker is offline   westlaren 

• Nieuw
  • Pip
  • Groep: Voorstellen
  • Lid geworden: 03-January 05

Gepost 06 January 2005 - 10:52 AM

[quote]Hoi, dank allemaal voor de tips.

Momenteel zijn we druk bezig om het commado "los" aan te leren. Gaat nog niet helemaal perfect.
Ik heb het geprobeerd buiten, maar helaas is het snoepje (nog) niet te ruilen tegen de riem (tis een harde onderhandelaar hoor  ;D). Zelfs niet als ik het snoepje op z'n neusje leg.

Hallo Suzanne,
Mischien een open deur maar probeer anders een lekkerder snoepje,rodiworst o.i.d.
Succes

#14 Gebruiker is offline   duka 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 06 January 2005 - 11:18 AM

Mischien een open deur maar probeer anders een lekkerder snoepje,rodiworst o.i.d.
Succes

Als je eens wist met hoeveel verschillende soorten snoepjes ik op stap ga ... de andere honden hier in de buurt weten het inmiddels wel ;D ;D. D'r is een hond, een zwarte lab van een maand of 9/10 die, als wij eraan komen, gewoon voor mijn jaszak gaat zitten ...  ;D

Hier binnen overigens luistert hij redelijk goed naar het commando los, ongeacht het snoepje. het is alleen buiten wat nog wat lastiger is.

Thankx!
grtz,
Suzanne

#15 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip

Gepost 06 January 2005 - 01:55 PM

Sommige honden gaan niet voor voer, maar voor een speeltje. Zoek uit wat voor jouw hond de grootste beloning is en ga daar mee oefenen.

#16 Gebruiker is offline   Renee 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip
  • Lid geworden: 14-July 03

Gepost 06 January 2005 - 09:54 PM

Vanochtend geprobeerd met een bal. Gaat op zich wel goed, echter laat hij dat ding los zodra hij iets ziet/ruikt/hoort en stuitert dus alle kanten op dus ik denk dat ik hiervoor iets anders ga verzinnen. Maar het lukte wel aardig.

Probeer dan eens een bal aan een touwtje; kun jij het touwtje in je hand houden terwijl hij lol aan de bal beleeft. Als het touwtje (nu nog) te kort is, knoop je er gewoon een verlenging aan.

#17 Gebruiker is offline   duka 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 06 January 2005 - 11:18 PM

Sommige honden gaan niet voor voer, maar voor een speeltje. Zoek uit wat voor jouw hond de grootste beloning is en ga daar mee oefenen.

Probeer dan eens een bal aan een touwtje; kun jij het touwtje in je hand houden terwijl hij lol aan de bal beleeft. Als het touwtje (nu nog) te kort is, knoop je er gewoon een verlenging aan.

Dank. We hebben zo'n bal aan een touwtje. Die ga ik maar eens meenemen.

Iedereen bedank voor de tips.
Grtz,
Suzanne

#18 Gebruiker is offline   jackie1802 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip
  • Lid geworden: 13-October 04

Gepost 13 January 2005 - 11:52 AM

Mijn hond doet het ook alleen maar het stukje van de deur naar de auto. Daarna is het over. En ze luistert ook naar 'los', maar ze doet het wel. En dat komt omdat ze weet dat we naar het bos gaan. Ze kan gewoon even haar stress niet kwijt. Heel normaal gedrag volgens mij :D

Jackie doet het juist altijd op het laatste stukje terug naar huis. Alsof hij dan inderdaad nog even zijn laatste spanning kwijt moet. Hoorde gisteren op puppycursus ook dat het normaal gedrag is, en dat je het alleen af hoeft te leren als je er zelf last van hebt.

#19 Gebruiker is offline   jackie1802 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip
  • Lid geworden: 13-October 04

Gepost 13 January 2005 - 11:53 AM

Trouwens, wel toevallig. Diegene die op puppycursus met dit gedrag kwam was ook de eigenaresse van de Sajomeed!

#20 Gebruiker is offline   duka 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 13 January 2005 - 10:44 PM

Trouwens, wel toevallig. Diegene die op puppycursus met dit gedrag kwam was ook de eigenaresse van de Sajomeed!

euhmm, kweet niet of ik dat wel ben  ;). Heb ff in je profiel zitten spieken en ik kom niet uit de buurt van Deventer .. in tegendeel, wij wonen in Bergen op Zoom.

Gelukkig ben ik dus niet de enige met dit "probleem".
Ik moet toegeven, dat na ruim 2 weken oefenen, het al een stukje minder is.
Ik doe meer oefeningen met hem op straat om z'n aandacht af te leiden (zit .. en dan af en dan weer zit en dan weer staan en los (ook niet onbelangrijk). Of volg met een snoepje in m'n hand ... en de nieuwste .... KUS ;D) en ik loop nu dus met een balletje aan een touwtje rond met hem. Geen gezicht  ;D. Het balletje bungelt aan de ene kant van z'n bek, de rest van het touwtje aan de andere kant  8) en dan loopt hij er heel pardant mee rond. Maar we lopen dan wel, en dat was de bedoeling.
Of ik ga eens een klein stukje rennen met hem (hardstikke gezond hoor, een hond :D)

Misschien is dit wat voor die mevrouw bij jullie op de cursus. Samojeden, ben ik achter, hebben nu eenmaal ook een geestelijke uitdaging nodig. Met alleen wandelen kom ik in ieder geval geen stap vooruit, dus dan gaan we het gewoon uitdagender maken.

bijkomend voordeel: hij is er rap zindelijk(er) mee geworden. Sinds we op deze manier wandelen, hebben we geen ongelukken meer in huis gehad, en dat gaat al twee weken zo ..  ;D

Ik heb me er overigens wel een beetje bij neergelegd dat het nooit helemaal over zal gaan. Hij vindt het gewoon reuze spannend dat wandelen. Als hij mijn sleutels als hoort, zit hij al wachtend en smachtend op de deurmat...

Grtz,
Suzanne

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Deze topic is gesloten