Hondengedragsforum: Stabijhoun (Friese Stabij) - Hondengedragsforum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Stabijhoun (Friese Stabij)

#1 Gebruiker is offline   Borke 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 21-May 04

Gepost 03 September 2004 - 01:15 PM

Stabijhoun - Oud Nederlands ras uit de provincie Friesland.
Wordt ook wel Friese Stabij of gewoon Stabij genoemd.

Er zijn historische bronnen gevonden, waar sinds 1800 de stabij wordt beschreven. Het wordt echter zeer waarschijnlijk geacht, dat de stabij al voor 1800 in Friesland voorkwam.
In het verleden is de Stabij gekruist met het andere Friese ras: de Wetterhoun. Beide rassen werden in 1942 door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied erkend. Dit is het begin van de opbouw van twee gescheiden rassen.

Geposte afbeelding

Daar waar de voorname Engelse Lords voor elk doel een apart honderas fokten, fokten de kleine Friese boeren een veelzijdige hond, die geschikt was voor de volgende doeleinden:
erf bewaker
mollenvanger, vanger van ratten en muizen
trekhond voor de kar
jachthond: wild opsporen, voor staan en apporteren (ook uit het water)

Geposte afbeelding

Kenmerken van de stabij:
aanhankelijk
eigenwijs
trouw
zachtaardig
speels
waaks, maar niet aggressief
actief
jachtpassie
zwemt graag
rustig in huis (bij voldoende beweging buiten)

De stabij is een hond die graag zwemt en gelukkig ook weer snel droog is en niet 'ruikt'.
Vachtonderhoud vragen ze nauwelijks en als ze voldoende lichaamsbeweging krijgen in de buitenlucht (liefst los) dan zijn ze in huis rustig.
Een stabij kan wat terughoudend zijn zodra hij volwassen is, maar er zijn ook stabijs die 'allemansvrienden' zijn.
Met andere honden kunnen zowel de reuen als de teven over het algemeen goed overweg.

Een eigenaar van een Friese Stabij moet overweg kunnen met de Friese eigenwijsheid van het ras en de hond geduldig en consequent opvoeden.
Het zijn fijne gezinshonden!

Via de Rasvereniging gefokte honden moeten getest zijn op HD en een inteeltpercentage hebben beneden de 10% over 4 generaties berekend. Voor gewenste combinaties moeten fokkers  toestemming  vragen aan de Rasvereniging die naast inteelt ook rastype, gezondheid en karakter van een combinatie meeneemt in de beslissing.
Het ras heeft nauwelijks gezondheidsproblemen en is geen echt populair ras.
Pups worden bemiddeld via de Nederlandse Vereniging voor Wetter- en Stabijhoun en er is een wachtlijst van ca. 6-9 maanden.

Volgens de rasstandaard is de gewenste schofthoogte voor een teef 49 cm. en voor een reu 53 cm.
Stabijs komen voor in de kleuren zwart en bruin, beiden met witte aftekeningen.

Kijk voor meer informatie over het ras op onze website!

#2 Gebruiker is offline   doggy 

• Gebruiker
  • PipPip
  • Lid geworden: 10-August 03

Gepost 22 December 2004 - 08:39 PM

Spikkel is "maar" een Friese Stabij kruising, maar toch wel een hele lieve gehoorzame superhond.
Haar moeder is 100% Friese Stabij, haar vader 50%, dus Spikkel zal circa 75% Friese Stabij-bloed in zich hebben.
Zij is kleiner(ca. 40cm hoog), heeft kortere haren en een krulstaart. Niet veel over van de echte Friese Stabij waarschijnlijk, maar ach, wat zou dat?

#3 Gebruiker is offline   Borke 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip

Gepost 22 December 2004 - 09:21 PM

Haar moeder is 100% Friese Stabij, haar vader 50%, dus Spikkel zal circa 75% Friese Stabij-bloed in zich hebben.
Zij is kleiner(ca. 40cm hoog), heeft kortere haren en een krulstaart. Niet veel over van de echte Friese Stabij waarschijnlijk, maar ach, wat zou dat?

De krulstaart wijst mogelijk op een kruising met de Wetterhoun, het andere friese ras. Friese boeren kruisen beide rassen nog steeds.

Groetjes,

#4 Gebruiker is offline   Cat 

• Special Member
  • PipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 14-July 03

Gepost 23 December 2004 - 06:53 AM

De krulstaart wijst mogelijk op een kruising met de Wetterhoun, het andere friese ras. Friese boeren kruisen beide rassen nog steeds.

Groetjes,

Dus dat wordt echt nog opzettelijk met elkaar gekruist? Nu snap ik waarom ik zo ontzettend veel kruisingen Friese Stabij x Wetterhoun op mijn hondenschool heb! Ik woon trouwens in Drenthe.

groetjes Cat

#5 Gebruiker is offline   ruud 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip
  • Lid geworden: 02-December 03

Gepost 23 December 2004 - 12:44 PM

Geposte afbeelding

VOOR DE NIET KENNERS NET ALS IK DIT IS EEN WETTERHOUN

#6 Gebruiker is offline   sypke 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip
  • Lid geworden: 10-December 04

Gepost 24 December 2004 - 12:23 PM

Dus dat wordt echt nog opzettelijk met elkaar gekruist? Nu snap ik waarom ik zo ontzettend veel kruisingen Friese Stabij x Wetterhoun op mijn hondenschool heb! Ik woon trouwens in Drenthe.

De meeste Stabijs zonder stamboom die te koop worden aangeboden via bv. Marktplaats zijn niet raszuiver. Het zijn vaak kruisingen met een Wetterhoun of een Border Collie, of allebei. Het zijn vaak kruisingen van kruisingen, dat wil zeggen dat de ouders al niet raszuiver zijn. Het is moeilijk te zeggen of het bewuste kruisingen zijn. Veel van deze 'fokkers' weten zelf niet goed wat een Stabij of een Wetterhoun is. Veel Friezen zweren dat een Stabij krullen heeft. Een echte Wetterhoun (die dus krullen heeft) hebben de meesten nog nooit gezien.

#7 Gebruiker is offline   doggy 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 27 December 2004 - 02:09 PM

Spikkel is ook een stuk kleiner dan de Friese Stabij. Ik vind de Wetterhoun ook nog een redelijk formaat hebben.
Haar schofthoogte is 40 cm. Zie ook:
http//members.lycos.nl/spikkel41 en
http://members.lycos.nl/spikkel412003

#8 Gebruiker is offline   Borke 

• Super Gebruiker
  • PipPipPipPip

Gepost 30 January 2005 - 03:11 PM

OK, speciaal op verzoek van Monique een aanvullling met 3 negatieve raseigenschappen in willekeurige volgorde:

1. Blaffen
Omdat de de Stabij gefokt is als erf hond is de hond behoorlijk waaks en blaft bij onraad. Daar blijft het echter niet bij, bij enthousiast spel blaft de hond ook graag. Denk nou niet dat Stabij's de hele dag lopen te blaffen, maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een labrador dan is het een groot verschil.

2. Jachtinstinct
Een Stabij gaat graag zijn neus achterna, zoals veel (jacht)honden. Belangrijk om bij het loslopen te zorgen dat de hond veel aandacht voor je heeft, anders zal hij tijdens wandelingen vaak uit zicht zijn.

3. Geen echte allemansvriend
Zelf vind ik dat een voordeel, maar dat is maar net wat je wilt zien in een hond. Overigens hebben wij zelf met Borke een Stabij die eigenlijk bijna iedereen leuk vind, maar dat is niet gebruikelijk voor alle Stabij's.

Groetjes,

#9 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip
  • Lid geworden: 29-June 03

Gepost 30 January 2005 - 07:01 PM

OK, speciaal op verzoek van Monique

;)

#10 Gebruiker is offline   sypke 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip

Gepost 31 January 2005 - 03:31 PM

OK, speciaal op verzoek van Monique een aanvullling met 3 negatieve raseigenschappen in willekeurige volgorde:

Niets aan toe te voegen behalve dat Stabijs verder heel erg leuke en lieve honden zijn  ;)

#11 Gebruiker is offline   doggy 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 31 January 2005 - 07:38 PM

Leuk om die eigenschappen van de Friese Stabij te lezen.
Spikkel is weliswaar een kruising, maar zowel het blafgedrag(waaks en bij het spelen) als het feit dat ze geen allemansvriend is, kloppen wel bij Spikkel.
Het jachtinstinct is bij Spikkel op zich wel aanwezig, maar haar reuk is misschien iets minder ontwikkeld.
Verder luister ze echt geweldig (cursus bij Monique gehad he? Slijm slijm). Wij lopen bijna altijd zonder riem met haar, ze is uitstekend te corrigeren en luister erg goed. Als we gewoon doorlopen houdt ze ons in de gaten i.p.v. andersom.
Verder is Spikkel echt een lieve hond. Het lijkt soms wel of ze meer van (bekende) mensen houdt dan van andere honden.

#12 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip

Gepost 31 January 2005 - 10:32 PM

Nou hier nog even een ongezouten en objectieve blik op de Stabijhoun - ik word niet gehinderd door enige vorm van rasfanatisme ;):

De Stabij is een hond met heel veel werkkwaliteiten. Ze zijn erg attent op de omgeving en hebben een lage prikkeldrempel voor geur, geluid en beweging en zijn erg baasgericht. De Stabij heeft een open en vriendelijke aard, maar is geen allemansvriend en maakt duidelijk onderscheid tussen 'eigen' en 'vreemd' volk. Ook nu nog heeft de Stabij een grote passie voor de jacht op mollen, ratten en konijnen en hij zal dan ook goed meehelpen om de tuin en het gazon in de best mogelijke staat te houden ;D Zachtaaardig als de Stabij van nature is, kan hij soms wat bazig uit de hoek komen en willen met name de reuen wel eens wat leiderscapaciteiten vertonen. Ook kan hij bij tijd en wijle een behoorlijke dosis koppigheid en eigenzinnigheid vertonen. Maar goed, het is en blijft dan ook een echte Fries! Voorkomende problemen: angst, gedruktheid.
De Stabijhoun wordt wel eens vergeleken met Haarlemmerolie: je kunt ze voor en tegen alles gebruiken....

#13 Gebruiker is offline   sypke 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip

Gepost 31 January 2005 - 11:02 PM

Ook kan hij bij tijd en wijle een behoorlijke dosis koppigheid en eigenzinnigheid vertonen.

Dat wordt vaak zo genoemd. Je kunt het ook zelfstandigheid noemen. Stabijs zijn in principe altijd zelfstandige jagers geweest, daar zijn ze altijd op gefokt. Als huishonden zelfstandig gedrag tonen heet het opeens koppigheid en eigenzinnigheid. De Stabij kan heel goed luisteren maar hij moet zijn baas wel leuk genoeg vinden en op een positieve manier benaderd worden.

#14 Gebruiker is offline   Monique 

• Top Gebruiker
  • PipPipPipPipPip

Gepost 31 January 2005 - 11:44 PM

Volgens Van Dale:

kop·pig (bn.)
1 vasthoudend aan eigen wil of inzicht => balsturig, bokkig, halsstarrig, hardhoofdig, hardnekkig, obstinaat, onbuigbaar, onbuigzaam, onverzettelijk, stijfhoofdig, stijfkoppig, wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont
2 naar het hoofd stijgend => spiritueus

zelf·stan·dig (bn.)
1 op zichzelf staand => autonoom, onafhankelijk; <=> onzelfstandig

Ik vind dat daar een groot verschil tussen zit. Neem Annak nou bijvoorbeeld: die weigert soms mee te lopen. Heeft hij ergens wat geroken en kan dan uren blijven staan. Ik wil dan doorlopen, maar meneer heeft geen zin. Dat noem ik koppigheid. Er zijn namelijk ook zat momenten dat hij wel lekker meeloopt.

#15 Gebruiker is offline   sypke 

• Actieve Gebruiker
  • PipPipPip

Gepost 01 February 2005 - 10:16 AM

Volgens Van Dale:

kop·pig (bn.)
1 vasthoudend aan eigen wil of inzicht => balsturig, bokkig, halsstarrig, hardhoofdig, hardnekkig, obstinaat, onbuigbaar, onbuigzaam, onverzettelijk, stijfhoofdig, stijfkoppig, wat hij in zijn kop heeft, heeft hij niet in zijn kont
2 naar het hoofd stijgend => spiritueus

zelf·stan·dig (bn.)
1 op zichzelf staand => autonoom, onafhankelijk; <=> onzelfstandig

Ik vind dat daar een groot verschil tussen zit. Neem Annak nou bijvoorbeeld: die weigert soms mee te lopen. Heeft hij ergens wat geroken en kan dan uren blijven staan. Ik wil dan doorlopen, maar meneer heeft geen zin. Dat noem ik koppigheid. Er zijn namelijk ook zat momenten dat hij wel lekker meeloopt.

Als je dezelfde situatie neemt met een Stabij is het zelfstandig gedrag. Stabijs zijn er eeuwenlang met hun baas op uitgetrokken om mollen en ongedierte te vangen. Als een Stabij iets ruikt en stil blijft staan is hij bezig met zijn oorspronkelijke werk. Ik zie dat niet als koppigheid. Ze zijn juist altijd gefokt om eigen inzicht te tonen en initiatief te nemen. Ze moesten zelfstandig de mollen opsporen, vangen en doden. De Stabij is (net als de meeste werkhonden) pas sinds een paar decennia overwegend huishond. Al die oorspronkelijke eigenschappen verdwijnen niet zomaar.

Stabijs kunnen overigens uitstekend leren luisteren als je ze op de juiste manier benadert. Het zijn gevoelige en baasgerichte honden die graag werken.

#16 Gebruiker is offline   Marjolein 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 01 February 2005 - 12:01 PM

Een eigenaar van een Friese Stabij moet overweg kunnen met de Friese eigenwijsheid van het ras

Beetje laat, maar ik bemoei me er ook even mee. Hier ben ik niet mee eens. Er is eeuwenlang geselecteerd om de stabij een zelfstandig werkende hond te maken. Dat wij dat nu opeens niet meer willen is eigenlijk idioot. Je kiest voor een ras met alles wat daarbij hoort, en de zelfstandige aard  -niet eigenwijs dus!!- is onderdeel van de hond. Ik heb al een jaar of 16 stabijs en fok ermee en hoe verschillend de temperamenten ook zijn, zelfstandig zijn ze allemaal. Baasgericht zijn ze ook, omdat ze erg graag samenwerken met hun baas.  Ze kunnen zichzelf dus uitstekend alleen bezighouden (soms iets te goed  ;) ) en ze kunnen ook uitstekend samenwerken.
Ik vang met één van mijn honden soms mollen. Zodra ik het veld inga met haar en ik ga langzaam lopen, het signaal dat we gaan jagen, is ze één en al aandacht en kan er een kudde konijnen langskomen, ze ziet ze niet!! Als wij samen aan het werk zijn ziet ze helemaal niks, alleen mij. Gaat ze alleen het veld in, dan moet ik haar ophalen als ze een mollengang aan het uitgraven is, want dan hoort ze me letterlijk niet. Soms springt ze een meter de lucht in van schrik als ik haar op de schouder tik, zo geconcentreerd is ze dan. Eigenwijs? Nee, zelfstandig werkend!
Groetjes,
Marjolein

#17 Gebruiker is offline   Marjolein 

• Gebruiker
  • PipPip

Gepost 01 February 2005 - 12:16 PM

Nee, dat wordt niet gedaan. Het is ook nauwelijks gedaan trouwens.
Voor WO-2 zijn er wat kruisingen gedaan tussen stabijs en wetterhounen, want men wilde snellere otterjagers (wetterhounen dus). Dat had geen goede resultaten en in 1938 kwam er een eind aan deze dingen doordat er toen enkele mensen begonnen met de beide rassen apart te fokken en werkten aan de erkenning. De streek waas de stabij vandaan komt is een andere dan die waar de wetterhoun vandaan komt en zeker in die tijd waren de gebieden erg geisoleerd. De honden kwamen dus helemaal niet met elkaar in contact!  De geisoleerdheid is tevens één van de redenen dat de beide rassen zich zo zuiver hebben weten te handhaven trouwens.
Dat er nog steeds zoveel bastaard stabijs zijn komt doordat er met name in Friesland veel mensen zijn die de enige echte stabij zien als een boerenhond zonder papieren. Ze fokken van alles door elkaar en daar zitten af en toe krulvachten en krulstaarten tussen. Dat dat per se een indicatie is dat er wetterhoun door gefokt is, is een misvatting. Er zijn gewoon veel bastaarden met krulstaarten en er zijn ook heel wat bastaarden met krulstaarten waar een wetterhoun jaloers op zou zijn trouwens. ;) Dat is een genetisch iets, en heeft helemaal niet per definitie iets met de afstamming te maken.
Dat jij zoveel van dergelijke kruisingen ziet komt gewoon door de streek waar je woont. Ik woon zelf in een Fries dorp en ik ben de enige met zuivere stabijs en wetterhun en ik woon midden in het oorsprongsgebied van de stabij, kun je nagaan!  :)
Groetjes,
Marjolein

#18 Gebruiker is offline   Maartje 

• Gebruiker
  • PipPip
  • Lid geworden: 17-January 05

Gepost 01 February 2005 - 03:02 PM

Tess de heidewachtel voldoet meer aan de omschrijvingen dan Byke :o :o.
Byke heeft het stabij zijn niet helemaal begrepen ???. Zijn jachtinstinct is bijna niet ontwikkeld en hij is wel een echte allermansvriend.

Ik vind het moeilijk om termen als koppig en eigenwijs op een hond los te laten. Ik denk training en opvoeding hierop veel invloed hebben. Byke heeft wel heel duidelijk een eigen wil en soms is dat niet mijn wil ::)

#19 Gebruiker is offline   J 

• Gebruiker
  • PipPip
  • Lid geworden: 17-May 05

Gepost 22 May 2005 - 03:43 PM

Wij hadden vroeger thuis een kruising friese stabij/wetterhoun. Een lief beest en goed waaks ook, niet overdreven maar hij blafte als hij mensen aan hoorde komen (heeft ook wel eens een inbreker verdreven).
Maar wel eigenzinnig. Bij het uitlaten kon hij gewoon aan de andere kant van een sloot gaan lopen onder het mom van: ik je zie je bij het volgende bruggetje wel weer. Hij hield me wel in de gaten maar was niet zonder meer volgzaam en ging behoorlijk zijn eigen gang. Vooral als er loopse teefjes waren...En ook in huis was hij aan bepaalde dingen gewend die hij niet makkelijk opgaf. Zo hield hij er absoluut niet van als je aan hem ging trekken. Dat kon hij ook echt uithalen. Ik was toen wel jong (12 tot 18) maar hij deed het ook bij mijn vader. Hij beet dan niet maar grauwde en sprong naar je toe. Gewoon om je af te schrikken en te laten merken dat hij dat niet duldde. Je kon hem roepen en dan kwam hij naar je toe maar je mocht niet aan zijn halsband trekken. Hij grauwde dan niet altijd, op zijn rug liggen was ook een goede taktiek ;). Maar als hij iets echt niet wilde liet hij dat dus wel blijken.
Zwemmen deed hij helemaal niet.
Ander gek ding: hij wilde absoluut niet gaan liggen als het nat was. En dat was jammer dat het tijdens zijn examen EG juist zo had geregend: hij deed alles prima, behalve liggen want een natte buik, daar had meneer geen zin in. Daar ging de 'uitmuntend'... Zowieso was hij niet heel actief, ik deed wel behendigheid met hem maar ben er weer mee gestopt omdat hij het niet echt leuk vond. Hij hield wel van lange wandelingen in het bos maar was in huis behoorlijk rustig. Hij kon ook erg goed alleen zijn, heeft nooit wat gesloopt. Ook kon hij gemakkelijk even op je wachten bij bezoek aan een winkel waar hij niet binnen mocht. Ik deed hem vast aan een paaltje en hij ging liggen, raakte nooit in paniek. Ik denk dat dat de zelfstandigheid is die voorgaande forumleden benoemen.
Maar inderdaad: geen allemansvriend. Bezoek begroette hij wel met een floss in de bek maar hij hoefde er niet door geaaid of geknuffeld te worden. Dat wilde hij trouwens ook pas meer toen hij ouder werd. Hij is 13 jaar geworden.
Ik begrijp dat sommige dingen natuurlijk ook aan de opvoeding liggen maar een aantal dingen zijn wel heel herkenbaar: de zelfstandigheid, de waaksheid, eenkennig. Maar dat zijn eigenlijk allemaal goede eigenschappen tenzij je liever een hond hebt die als een knipmes voor je werkt maar dan kun je beter een Mechelaar nemen denk ik. Wij vonden die eigenwijsheid altijd erg leuk! Om een voorbeeld te geven: wij gingen met z'n allen in de auto om op vakantie te gaan maar hij wilde absoluut de auto niet in. Ging gewoon op z'n rug op de oprit liggen en werkte niet mee. Toen zijn we weggereden zonder hem, rondje gereden en weer terug. Zat hij op de oprit toch wel een beetje raar te kijken en wilde uiteindelijk toch wel mee in de auto.... :)

#20 Gebruiker is offline   Kever 

• Gebruiker
  • PipPip
  • Lid geworden: 22-August 05

Gepost 22 August 2005 - 05:19 PM

Dat er nog steeds zoveel bastaard stabijs zijn komt doordat er met name in Friesland veel mensen zijn die de enige echte stabij zien als een boerenhond zonder papieren.

Ha! en ik Tjibbe de hele tijd maar een stabijna noemen! Blijkt ie gewoon een enige echte te zijn: een boerenhond zonder papieren ;D

Tenslotte weten die Friezen het toch het beste....toch :angel:

Pagina 1 van 1
  • Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic